Nieuws

5 oktober 2023

Samenwerking KonnecteD en ’t Dijkhuis: Win-Win voor werk en zorg

De samenwerking tussen KonnecteD en zorginstelling ’t Dijkhuis begon met enkele kandidaten in de huishouding, maar al snel werd duidelijk dat er meer mogelijk was. De samenwerking heeft niet alleen geleid tot nieuwe kansen voor mensen met een afstand tot werk, maar ook voor de zorg. En dat is hard nodig met de vergrijzing en toenemende personeelstekorten.

Voorsorteren op de toekomst

Bij ’t Dijkhuis zijn ze aan het voorsorteren op de toekomst. Thomas van Schaik, Teamcoördinator bij ’t Dijkhuis: “Je kan natuurlijk inzetten op zorgtechnologie, maar wij waren benieuwd of we mensen met een afstand tot werk kunnen inzetten. Uiteraard op een manier waar beide partijen profijt van hebben. De uitdaging was een combinatie waarbij kandidaten structuur, geborgenheid en uitdaging hebben en wij echt toegevoegde waarde ervaren.”

Pilot praktijkleren

KonnecteD startte samen met zorgpartijen in Deventer en omstreken de pilot praktijkleren. Nathan Rodijk, accountmanager bij KonnecteD, vertelt: “We hebben een grote groep kandidaten die niet de papieren en certificaten heeft om in de zorg te werken, maar dat wel wil. Met zorgpartijen zoals ‘t Dijkhuis hebben we functies gecreëerd om collega’s te ontlasten én onze kandidaten de mogelijkheid te bieden om toch in de zorg te werken.” Thomas vult aan: “We hebben samen een functieomschrijving en takenpakket samengesteld. Vanuit ons kwam het voorstel voor een assistent Wonen en Welzijn.”

Meer tijd voor cliënten

De Wonen en Welzijnsmedewerkers zijn er voor individuele aandacht voor de cliënten. Bijvoorbeeld voor een praatje, spelletje en wandeling. Hun taken-pakket breidde steeds verder uit. Thomas legt uit: “Zij kregen er taken als afwassen en voorraden aanvullen bij. Hierdoor nam de tijd voor de cliënten af. Door deze taken bij de assistentes te beleggen, is er meer aandacht voor de cliënten. Ook de kandidaten hebben hierdoor contact met cliënten, want alle taken worden op de kamers uitgevoerd. Tijd genoeg voor een praatje ondertussen.”

Tekst gaat door onder de foto

Uitgebreid takenpakket

Thomas ervaarde al snel dat de kandidaten meer in hun mars hadden dan hij van tevoren dacht. Hij legt uit: “Ik verwachtte kandidaten die heel erg aangestuurd moesten worden en die voldoening zouden halen uit alleen de taken. Ik heb geleerd dat er kandidaten zijn die niet elke dag hetzelfde willen doen, maar meer aan kunnen. Daarom hebben we het takenpakket uitgebreid. We merkten dat we de kandidaten ook wat meer vrijheid konden geven. Alles gaat in overleg, maar ze maken inmiddels ook wandelingen met de cliënten.”

’t Dijkhuis 2025

Tijdens de pilot was er met alle kandidaten nauw contact. Nathan vertelt: “Op de afdeling werkten ze samen met een buddy. Elke maand hielden we evaluatiegesprekken. We hebben één kandidaat die nu de functie van assistent heeft ingevuld. Dat loopt heel goed. Vanuit KonnecteD hopen we natuurlijk dat er in de toekomst ruimte is voor meer.” Ook Thomas ziet mogelijkheden: “We zitten midden in een verbouwing. In ‘‘t Dijkhuis 2025’ gaan we werken met samengestelde teams. Daarin zien we bijvoorbeeld in ons restaurant ook ruimte voor samenwerking.”

Neem er tijd voor

Tegen bedrijven die nog niet sociaal ondernemen zegt Thomas het volgende: “Probeer het te verkennen. Het is een interessante groep mensen waar je als organisatie veel aan kan hebben. Je moet er alleen de tijd voor nemen en geduld hebben. Alle energie die je erin stopt krijg je uiteindelijk ook terug.”