Nieuws

17 juni 2020

Vertrouwen hebben in elkaars toegevoegde waarde maakt sociaal ondernemen mooi

Froukje Witteveen is accountmanager bij KonnecteD. Zij staat bekend als een warm en zeer gedreven adviseur voor werkgevers die sociaal willen ondernemen. “Ik geloof er écht in dat we werkgevers verder helpen, welk personeelsvraagstuk ze ook hebben.”

Wat houdt je werk in?

“Dat is best wel een uitdaging om uit te leggen. Ons werk is enorm divers! Allereerst verbinden we werkgevers aan werkzoekenden met een afstand tot werk. En daarin is elke situatie uniek. Elke werkgever is anders én elke werkzoekende is anders. Het is dus maatwerk. Aan ons de taak om beide partijen zo goed mogelijk te leren kennen, zodat we weten wie er bij elkaar past om tot een goede match te komen.

Het is essentieel dat we vooraf gezamenlijk onze doelen en verwachtingen uitspreken. Dat zijn belangrijke succesfactoren. En vertrouwen hebben in elkaars toegevoegde waarde; dat maakt sociaal ondernemen mooi. Als die match dan goed uitpakt en je ziet de impact van werk op iemands leven, daar word ik blij van!

Natuurlijk komt het ook wel eens voor dat die match soms minder goed uitpakt. Dan is het van belang om in gesprek te blijven, elkaars belangen te kennen en te begrijpen.”

Je gaf aan dat het werk heel divers is. Kun je daarover wat meer vertellen?

“Ja, we zijn vooral veel bij werkgevers aanwezig. Om ze te leren kennen, te vertellen wat sociaal ondernemen inhoudt en waar op dat gebied kansen liggen binnen hun bedrijf. Bij werkgevers die al met onze mensen werken kijken we hoe het gaat en spelen we in op wat nodig is. Ook helpen we bedrijven die zich in Deventer vestigen op weg en starten we projecten voor specifieke doelgroepen, zoals statushouders. Wat prettig werkt is dat elke accountmanager in ons team een eigen expertise heeft. Ik ben bijvoorbeeld Social Return Adviseur. De arbeidsmarkt is enorm dynamisch en dat maakt ons werk leuk.

Deze coronatijd levert werkgevers bijvoorbeeld lastige vragen op. Dit geldt voor de hele regio. Daarom is er een regionaal expert-team gestart, daar zijn we onderdeel van. Met dat team staan we klaar voor werkgevers met corona-gerelateerde vragen.

 

Je noemt de coronatijd. Is het werk nu anders dan anders?

“Niet heel anders, maar we zijn op dit moment wel op een andere manier in gesprek met werkgevers die (tijdelijk) te veel, of juist te weinig medewerkers hebben. Wij adviseren bedrijven én hun medewerkers hoe hier mee om te gaan, om uitval te voorkomen. Daarvoor zetten we ons netwerk in en proberen te adviseren en faciliteren naar andere werkplekken of omscholing. We zien ook dat medewerkers te maken krijgen met financiële vraagstukken. Dat kan voor werkgevers lastig zijn om mee om te gaan. Voor dit financiële deel zijn wij als partner betrokken bij de Moedige Dialoog Salland, waar ik coördinator ben voor de Bedrijvendesk. Daarmee bieden we financiële educatie, tips en hulp.

Wat verder opvalt in deze tijd is dat onze mix van werkzoekenden groter wordt. Door de coronacrisis valt er personeel uit in branches die we eerder nauwelijks zagen. Ook hoger geschoold personeel en zzp-ers zullen we meer gaan zien.

We zien nu al een verschuiving in kansrijke branches en beroepen. De techniek-, bouw- en groenbranche lopen redelijk door. Maar de vraag naar werknemers in de horeca en zorg zal de komende tijd weer flink groter worden.”

 

Een verandering aan beide kanten dus, vraag én aanbod? Ik kan me voorstellen dat je veel moet samenwerken, klopt dat?

“Zeker. We werken bij KonnecteD al enige tijd met werkleerroutes, waarin er al veel samenwerkingsverbanden bestaan met lokale werkgevers en onderwijs voor de branches Logistiek, Schoonmaak en Horeca. De werkleerroutes Techniek, Buitenruimte en Zorg komen er aan.

In de arbeidsmarktregio bundelen we onze krachten in FactorWerk; een samenwerking in de Stedendriehoek en Noord-Veluwe, waarin gemeenten, UWV, sociale werkorganisaties, belangenorganisaties en onderwijs zich inzetten voor een gezonde arbeidsmarkt. Ook zijn we onderdeel van diverse branche-platforms, landelijke organisaties zoals Cedris en Divosa en regionaal bij het MKB-DKW en de Cleantech Regio. Dat brede netwerk en onze kennis over ontwikkeling van mensen zetten we dagelijks in.”

 

Kun je een voorbeeld noemen van een project waarmee je bezig bent?

Op dit moment werk ik samen met Renate Smit in de eerdergenoemde Moedige Dialoog Salland. Veel medewerkers van bedrijven hebben geldzorgen, dit heeft ook invloed op werkgevers, hierbij kan je denken aan productiviteitsafname, maar ook meer ziekteverzuim. De bedrijvendesk van de Moedige Dialoog Salland helpt werkgevers om schuldenproblematiek te herkennen, bespreekbaar te maken en medewerkers door te verwijzen voor hulp.

Een medewerker met problematische schulden kost een werkgever veel geld, door op tijd hulp te bieden, kan erger voorkomen worden. Voor iedereen die wil weten hoe hij er financieel voor staat en met verbeterpunten aan de slag kan, is er het Geldfit spreekuur.

 

Heb je nog een algemene tip voor werkgevers in deze tijd?

“Mijn tip zou zijn: Trek altijd bij ons aan de bel bij vragen. Zoek de samenwerking met ons op. Samenwerken is iets dat je vooral moet doen. Juist nu: durven en advies vragen. Geen gemiemel, gewoon beginnen!”