Nieuws

22 februari 2021

Jobcoach Astrid: “Coaching op de werkvloer. Dat is echt magie!”

Wanneer je als werkgever iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst neemt, kan het zijn dat die persoon begeleiding of coaching nodig heeft. Wellicht heb je niet de mogelijkheid of de expertise om dit zelf te doen. De jobcoach van KonnecteD biedt uitkomst. De jobcoach ondersteunt en coacht de werknemer op zijn of haar werkplek. Jobcoach Astrid ondersteunt werknemers bij Mcdonalds.

José Staartjes-Klein Beernink, manager bij McDonalds: “We hebben inmiddels al heel wat jaren ervaring met medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er zijn nu 7 mensen via KonnecteD in dienst, maar niet allemaal hebben ze een jobcoach nodig. Vier van hen wel. Als we merken dat iemand vastloopt, gaan we altijd eerst zelf met ze in gesprek. En lukt dat niet, dan bellen we Astrid.”

 

Coaching on the job

Astrid Groot Zwaaftink is jobcoach bij KonnecteD. Een van de mensen die ze bij de McDonalds coacht is Wesley. Astrid: “Toen Wesley hier twee jaar geleden startte coachte ik hem ‘on the job’. Dat betekent dat je echt meewerkt met iemand en meteen kan coachen op het moment dat de medewerker ergens tegen aan loopt. Dat is voor mij echt magie. Je kunt meteen reflecteren en dat werkt fantastisch. Inmiddels heeft Wesley zich hier zo ontwikkeld dat hij nog maar een lichte vorm van coaching nodig heeft. En dat komt mede door de strakke werkwijze bij McDonalds.”

Vooraf opgesteld plan

Astrid: “We pakken de coaching echt met een brede blik op. Dat wil zeggen dat we niet alleen kijken naar iemands arbeidsvermogen en (aangepaste) werkplek, maar ook naar de leefgebieden gezondheid, wonen en financiën. Ik ben er in eerste instantie voor de werknemer. Omdat er veel aspecten aan bod komen, starten we met het maken van een plan. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is en kunnen we goed evalueren.”
Jose beaamt dat: “Korte lijnen zijn heel belangrijk. Astrid komt hier wekelijks voor de medewerkers en wij spreken elkaar sowieso elke twee weken. Als het nodig is overleggen we tussentijds telefonisch. Astrid voelt eigenlijk gewoon als een medewerker van ons.

 

Aanrader

José: “Ik zou het alle werkgevers aanraden. Een mens functioneert nou eenmaal het best als hij of zij lekker in z’n vel zit en zich gehoord voelt. En als een jobcoach daar aan kan bijdragen, waarom zou je het dan niet doen?”