Nieuws

4 december 2020

Investeren in verbinding onderwijs en bedrijfsleven

KonnecteD accountmanager Lies Philippo is een linking pin tussen onderwijs en bedrijfsleven. Zo draagt ze voor De Linde bij aan een succesvolle overstap voor jongeren naar een betaalde baan. De Linde biedt (voortgezet) speciaal onderwijs aan leerlingen van 4 tot 20 jaar met een intensieve ondersteuningsbehoefte. Zoals Abiesh en Malik, die beiden een werkplek vonden via KonnecteD.

 

Abiesh kwam bij De Linde toen hij 8 was. Het was vrij snel duidelijk dat hij talent had voor de horeca en dan vooral voor het gastheerschap. Zijn schoolbegeleider Laurens Tepperik vertelt: “We kennen de leerlingen al van jongs af aan, dus weten we welke branche de voorkeur heeft. In de laatste twee jaar van school is het de bedoeling dat de leerlingen via uitstromen naar werk. Op dat moment schakelen we Lies in. Zij gaat voor of samen met ons op zoek naar een passende plek.”

 

Matchen

Lies heeft vaak tijdens het eerste gesprek met een leerling al een werkgever in haar hoofd. “Iemand moet passen bij het karakter van de werkplek en zich daar thuis gaan voelen. Ik ken de werkgevers goed en kan aan de hand van zo’n gesprek inschatten waar iemand op zijn plek is. Voor Abiesh werd dat een plek in de bediening bij Happy Tosti. Hij deed mee aan een speeddate en mocht beginnen.” Abiesh: “Ik vond de eerste dag best spannend. Het was heel druk, dus ik zat er meteen goed in. Het leukst vind ik het contact met gasten. Er komen hier veel kinderen, dat is gezellig.”

 

Afspraken vastleggen

Als een werkgever voor een leerling openstaat, wordt in een gesprek bepaald welke werkzaamheden worden opgepakt en hoe de begeleiding wordt geregeld. Bijvoorbeeld met het inzetten van jobcoaching voor de kandidaat, de zogenoemde Harrie-trainingen voor medewerkers van het bedrijf of een andere vorm van begeleiding. En belangrijk: iedereen blijft aangehaakt. De werkgever, de leerling, de school, KonnecteD én de ouders/verzorgers van de leerling. De leerling krijgt na zijn schoolperiode een eigen consulent (meestal vanuit KonnecteD), bij wie hij of zij altijd terecht kan met vragen. Zo houden we iedereen op één lijn. Abiesh heeft bijvoorbeeld twee keer per week een gesprek met zijn consulent bij Happy Tosti. Abiesh: “Het is fijn dat je het even met iemand over je werk kunt hebben.”

Begeleiding en overleg

Soms neemt de leerling contact op met school als er vragen zijn. Laurens: “De leerling kiest vaak toch de meest bekende route. Daarom is het goed dat we elkaar snel weten te vinden.” Dat was ook het geval bij Malik. Op zijn 14e kwam Malik naar Nederland. Hij sprak de taal niet goed, waardoor het moeilijk was om uit te zoeken waar zijn interesse lag. Omdat hij graag mensen hielp, leek de zorgbranche een goede optie. Lies ging op zoek naar een werkgever die hem, ook zonder diploma, een kans wilde geven. Dat werd het Deventer Ziekenhuis. Daar mocht Malik met een stagemaand beginnen, ondanks dat zijn thuissituatie niet geheel stabiel was.

 

Laurens, Lies en Deventer Ziekenhuis zetten zich volledig in om hem op weg te helpen. Malik: “In het begin kon ik maar 2 dagen werken, maar al snel liep het op naar 4 dagen. Ik wil het liefst gewoon elke dag werken, lekker bezig zijn. Hier zijn de werkzaamheden heel verschillend. Ik werk niet echt in de zorg, maar ondersteun wel het personeel hier. Ik haal de karren met afwas op, zorgt dat alles weer schoon wordt en daarna weer in de kasten terecht komt.”

 

Na zijn stageperiode kon Malik blijven voor vakantiewerk en inmiddels werkt hij er twee jaar op contract. Het team waarin hij werkt bestaat uit 6 personen. “Het is een leuk team en er is altijd ruimte voor eigen ideeën. Bijvoorbeeld hoe iets sneller of makkelijker kan. Ik zou hier het liefst willen blijven, ik voel me thuis hier.”