Nieuws

6 maart 2025

Van droom naar werkelijkheid: Pascal is vrachtwagenchauffeur

Pascal Geurs, een KonnecteD topper die al meerdere keren in de spotlight heeft gestaan. Toeval? Nee, zijn consulent Hans Zwart is gewoon heel erg trots op Pascal en gunt hem dat. Pascal zit helemaal op zijn plek bij Vos Transport en haalt het ene rijbewijs na het andere.


Brede kwaliteiten

Pascal kreeg op zijn 18e al zijn eerste contract bij KonnecteD. Hij begon op een afdeling binnen KonnecteD om werkritme op te doen en om te kijken welke werkdruk hij aan kon. Al snel ging Pascal aan de slag in het magazijn. Pascal vertelt: “Mijn heftruck diploma had ik op school al gehaald, dus daar kon ik gelijk mee aan de slag. Ik moest de vracht klaarzetten, vrachtwagens laden en lossen en spullen uitrijden naar de verschillende afdelingen.” Gaandeweg werd duidelijk dat Pascal over bredere kwaliteiten beschikt en dat een werkplek buiten KonnecteD ook tot de mogelijkheden behoorde. Dat vond Pascal zelf ook. Er volgden verschillende banen, maar de wens om vrachtwagenchauffeur te worden bleef.

Innerlijke kracht
Dat Pascal graag vrachtwagenchauffeur wilde worden, wist hij al op jonge leeftijd. Het vak zit immers in de familie, vertelt Pascal. “Ik heb altijd al chauffeur willen worden. Op mijn twaalfde ging ik met mijn neef mee op de vrachtwagen.” Dat zijn droom ook daadwerkelijk uit zou komen, lag niet meteen voor de hand. Met de uitslag van een EQ en IQ test werd Pascal verteld dat ‘het nog wel eens lastig kon worden’. De droom dan maar opgeven? Dan ken je Pascal nog niet. “Ik was het er niet mee eens. Met zo’n test wordt alleen naar de cijfers gekeken en niet naar mijn innerlijke kracht. Ik dacht, dat zullen we nog wel eens zien!”

Motivatiebrief
Hans Zwart, consulent bij KonnecteD, vertelt over de stappen die hij en Pascal samen hebben gezet. “Als iemand een droom heeft, dan vind ik dat je de kans moet krijgen om die droom waar te maken. Ik heb Pascal wel verteld dat hij zich eerst moest bewijzen, voordat we alles in gang zouden zetten. Hij moest van mij een motivatiebrief schrijven en ging aan de slag bij wat kleine bedrijven. Hij deed koerierswerk bij een bakker en bezorgde pakketjes. Bij die bedrijven verzamelde ik feedback over zijn rijvaardigheden en het contact met klanten.” Toen Hans en Pascal beide vonden dat Pascal klaar was voor de volgende stap, ging Hans aan de slag met een motivatiebrief richting KonnecteD. De aanvraag voor het behalen van een vrachtwagenrijbewijs werd goedgekeurd en Pascal mocht aan de slag.

Tekst gaat door onder de foto’s.

Nog niet uitgeleerd
Het truckersvak bleek perfect bij Pascal te passen. Hij haalde zijn theorie en rijbewijs in één keer. Ook zijn aanhangerrijbewijs volgde na één keer afrijden. Pascal ging aan het werk bij Vos Transport en haalde daar ook zijn ADR-certificaat. Dat is een certificaat voor het veilig vervoeren van gevaarlijke stoffen. Uitgeleerd is Pascal nog niet. Hij wil in 2025 ook nog graag een LZV-certificaat halen. Daarmee mag hij een vrachtwagencombinatie van wel 25 meter lang besturen.

Eigen ding
Enthousiast vertelt Pascal wat zijn werk bij Vos Transport zo leuk maakt. “Het is gezellig met collega’s, maar ook lekker rustig als ik weer de vrachtwagen in stap. Ik heb er een hekel aan als er de hele tijd over mijn schouder wordt meegekeken. Ik doe nu mijn eigen ding. Dat vind ik heel fijn. Geen dag is hetzelfde. In de avond hoor ik welke route ik de dag daarna rijd. Dan bepaal ik daarna hoe laat ik moet vertrekken. Soms is dat al om 5 uur ’s ochtends. Wat ik vervoer is ook elke dag anders. Gemiddeld is het gewicht van de lading tussen de tien en twintig ton.”

Oogje in het zeil
Dat Pascal nu helemaal op zijn plek zit, maakt Hans zelf ook trots. “De aanpak per kandidaat verschilt enorm. Als consulent lever ik maatwerk. Ik hoop dat een kandidaat denkt ‘die consulent heeft mij iets gebracht of iets losgemaakt waardoor ik verder kan’. Dat zou fantastisch zijn. Dan ben je echt van betekenis voor iemand.” Nu Pascal zijn draai en zelfstandigheid heeft gevonden bij Vos Transport, is het contact met Hans wat minder geworden, vertelt Hans: “Ik houd op afstand een oogje in het zeil en ben bereikbaar voor zowel Pascal als Vos Transport. Ik ben de derde persoon in een werknemer-werkgever relatie. Dat kan fijn werken, iemand die op afstand mee kan kijken en denken als iets niet loopt.”